Wat is erfbelasting, wat zijn de voorwaarden en hoeveel moet je betalen?

De erfbelasting, ook wel eens successie- of erfenisrechten genoemd, duidt de te betalen belasting op erfenissen aan. Deze wordt berekend op de waarde van alle roerende en onroerende goederen (in het binnen- en buitenland) die de overledene bezat. Sinds 1 september 2018 zijn er een aantal zaken gewijzigd, maar de wettelijke bepalingen bij een erfenis blijven nog steeds complex. Daarom geven wij je alvast wat handige informatie mee om je op weg te zetten.

De voorwaarden

Het tarief van de te betalen erfbelasting is afhankelijk van heel wat verschillende factoren. Zo moet je rekening houden met het verwantschap tussen jou en de erflater, de fiscale woonplaats, de werkelijke woonplaats, het aantal erfgenamen en, vanzelfsprekend, de waarde van alle roerende en onroerende goederen. Gelukkig kan een notaris jou hierin bijstaan: hij/zij kan op basis van de aangifte precies berekenen hoeveel de verschuldigde erfbelasting zal bedragen.

Laat je huidige financiële toestand het niet toe om dit bedrag in één keer te betalen? Dan kan je, onder bepaalde voorwaarden, een afbetalingsplan verkrijgen.

Erfenis in rechte lijn

We spreken van een erfenis in rechte lijn wanneer de erfenis naar partners en/of kinderen gaat. Dit type erfenis heeft de laagste belastingtarieven. In de theorie ziet dit er zo uit:

  • Van nul tot 50.000 euro? Dan betaal je 3%.
  • Van 50.000 euro tot 250.000 euro? Dan betaal je 9%.
  • Meer dan 250.000? Dan betaal je 27%.

Hoe ziet dit er concreet uit?

Stel, jij erft een woning ter waarde van 150.000 euro. Dan betaal je:
- op de eerste schijf van 50.000 3%, wat gelijk staat aan 1.500 euro.
- op de tweede schijf van 100.000 9%; wat gelijk staat aan 9.000 euro.

In totaal betaal je, op dit specifieke voorbeeld, een totale erfbelasting van 10.500 euro.

Erfenis in niet-rechte lijn

We spreken van een erfenis in niet-rechte lijn, wanneer de erfenis naar ooms, tantes, neven en nichten gaat. Hier spreken we van andere tarieven, waarvan de percentages heel wat hoger liggen (hoewel ze sinds de hervorming in 2018 wel al serieus gedaald zijn)… In theorie ziet dit er zo uit:

  • Van nul tot 35.000? Je betaalt 25%.
  • Van 35.000 tot 75.000? Je betaalt 45%.
  • Meer dan 75.000? Je betaalt 55%.

Vermindering & vrijstelling

Hier en daar zijn er ook een aantal situaties waar vermindering of zelfs vrijstelling van de erfbelasting mogelijk is. Hiervoor raden we je aan om naar de website van de Vlaamse belastingsdienst te surfen: daar vind je alle informatie die je je maar kan wensen. Wij geven je alvast een korte samenvatting.

Vermindering is mogelijk in geval van…

  • … belastingkrediet;
  • … legaten aan goede doelen, overheden, …;
  • … overdrachten van familiale ondernemingen en vennootschappen;
  • … kinderen van de overledene die jonger dan 21 jaar zijn;
  • … onroerend goed in het buitenland;
  • … opeenvolgende overdrachten binnen het jaar.

Vrijstelling is mogelijk in geval van…

  • … abattement voor gehandicapte personen;
  • … bossen;
  • … gezinswoning;
  • … maatschappelijke rechten in vennootschappen, opgericht voor realisatie en/of financiering van investeringsprogramma’s van serviceflats;
  • … vererving van familiale bedrijven of vennootschappen;
  • … grond die gelegen is in het Vlaams Ecologisch Netwerk;
  • … wettelijke terugkeer.

Vergeet je aangifte niet!

Het is verplicht een aangifte in te dienen bij de Vlaamse Belastingsdienst. Dit kan je zelf doen, maar je kan hiervoor ook aankloppen bij een notaris. Wat je ook verkiest, onthoud dat je alle 28 pagina’s moet opsturen - ook al zijn deze niet allemaal ingevuld. Bovendien is het ook belangrijk dat je de volledige waarde van de roerende en onroerende goederen vermeldt (begrafeniskosten en eventuele schulden mag je in mindering brengen).

Opgelet! Zorg dat je op tijd bent.

Want, als je de aangifte niet tijdig indient, loop je risico op een verhoging van de te betalen belasting. En da’s zonde, nietwaar? Hou daarom rekening met deze termijn(en):

  • Vond het overlijden plaats in België? Dien de aangifte binnen vier maanden in.
  • Vond het overlijden plaats in een land behorende tot de EER? Dan heb je vijf maanden.
  • Vond het overlijden buiten de EER plaats? Dan telt de termijn zes maanden.

De termijn begint te tellen op de dag van overlijden - en eindigt op de dag dat de Vlaamse Belastingdienst jouw aangifte ontvangt. We raden aan om de aangifte aangetekend te versturen: de poststempel geldt dan als datum van indiening.

Wacht op je aanslagbiljet

Wanneer jouw erfbelasting berekend is, wordt er een aanslagbiljet opgestuurd. Ook als er niets betaald moet worden, krijg je zo’n biljet.

Meer vastgoedweetjes?

Hou dan zeker onze blog in gaten. Wij vertellen je met veel plezier wat meer over de complexe wereld van vastgoed. (Ver)koop je binnenkort zelf een woning? Aarzel dan niet om langs te komen: wij staan je graag bij. Tot snel?

JA, ik wil contact opnemen!