Corona en vastgoed
Onderwerpen die in deze blog aan bod komen:
- Welke negatieve veranderingen zien we?
- Welke positieve veranderingen zien we?
- Wat zegt de toekomst?
- Wat met de bedrijfspanden?
- Copandi en corona
Nu er terug een nieuwe golf van COVID-19 zit aan te komen, moeten we ons allemaal weer aanpassen. Dat is natuurlijk minder leuk, en ook in de vastgoedmarkt merken we een verandering. Daarom schrijven we naar aanleiding van deze nieuwe golf een blog om onze klanten hierover te informeren. Veel leesplezier!
De hele coronacrisis is voor niemand een lachertje. De essentie is om onze contacten te beperken, waardoor we allemaal meer thuis moeten blijven. Toch blijft alles verrassend goed overeind, omdat het telewerken en de overheidssteun een enorme redding zijn geweest voor veel bedrijven.
Als negatieve gevolgen ondervinden we bij Copandi dat de interesse in vastgoed tijdelijk heel lichtjes gedaald is. Sommige mensen zien het niet meer zitten om fysiek een afspraak te maken met hun makelaar en gaan niet meer graag de deur uit. Daarom komt er dus langs hun kant minder initiatief. Bij Copandi proberen we aan deze vraag te voldoen door virtuele rondleidingen te organiseren. Met een speciale internettool kunnen we aan de hand van een grote hoeveelheid foto’s een interactieve rondleiding geven, zodat je zelf kunt kiezen hoe je “rondwandelt” in het huis of appartement. Je kunt het een beetje vergelijken met Google Street View, maar dan voor een woning.
Toch komen er in de minder zware coronaperiodes nog fysiek mensen bij ons en in onze woningen die te koop staan over de vloer. De hele mondmaskersituatie kan misschien erg nuttig zijn om een virus te bestrijden, maar we merken toch dat het contact tussen onze makelaars en de klanten minder hartelijk is. En een persoonlijke relatie opbouwen met een masker en eventueel een plexiglas scherm ertussen, is gewoon minder fijn. Daarom hopen we dat we in de toekomst terug zonder masker kunnen samenkomen, zodat we de waarde die we zo graag hoog in het vaandel dragen, terug meer kunnen uitvoeren.
Wat we ook merken, is dat de coronacrisis een zeer onzekere periode is. Niemand weet hoelang het gaat duren, en veel mensen doen het op hun werk minder goed door de gigantische aanpassingen die er moeten worden doorgevoerd. Ze kunnen zich ook gewoon minder goed in hun vel voelen omdat ze zich eenzaam voelen door het sociale contact dat ze moeten missen. Als deze situatie nog langer blijft aanslepen, kunnen we eventueel beginnen merken dat het vertrouwen in de vastgoedsector lager wordt, omdat er misschien meer werkloosheid zal komen en omdat de economie (nu al) een enorme deuk heeft gekregen. Ook de overheid kan niet steeds steunmaatregelen blijven uitreiken.
Bij Copandi willen we zo eerlijk mogelijk communiceren over ons prijsbeleid. We willen transparantie voor zowel de koper als de verkoper en we hanteren enkel vaste lage prijzen voor onze service. Omdat de “traditionele” vastgoedkantoren vaak te veel vragen met hun commissies, willen heel wat mensen dit tegenwoordig niet meer betalen. Ze vinden het te duur, zeker op dit moment in deze moeilijke coronaperiode.
Toch blijven nog altijd heel veel mensen vastgoed kopen. Ze willen graag nu nog profiteren, omdat mensen het gevoel hebben dat de prijzen in de toekomst nog gaan stijgen. Daarom betalen heel veel mensen redelijk hoge prijzen voor hun huis of appartement. Toch vinden heel wat Belgen dat de vastgoedprijzen overdreven duur zijn. Het is moeilijk om voorspellingen te doen, maar het lijkt ons logisch dat in de toekomst de prijzen over de gehele vastgoedmarkt nog gaan stijgen.
Maar laat ons eens overgaan naar de positievere kant van deze hele coronasituatie. We mogen niet vergeten wat voor een impact corona heeft gehad op het thuisgevoel. De eigen woning is voor de meeste mensen nu enorm belangrijk geworden, omdat ze er veel meer tijd doorbrengen dan voor de coronacrisis. Veel mensen werken nu ook thuis, dus ze hebben moeten nadenken over een kantoorruimte in hun huis of appartement.
Ook de natuur is voor heel veel mensen tijdens de lockdowns van onschatbaar belang geworden, omdat dit de enige plek was waar ze nog tot rust konden komen en waar ze nog wat konden bewegen. Het respect voor de natuur kan hierdoor alleen maar gegroeid zijn.
Door al deze veranderingen hebben veel mensen deze nieuwe situatie gebruikt bij de aankoop van een woning. We merken dat veel meer mensen belang hechten aan een mooi huis met veel ruimte, waar ze zich werkelijk thuis voelen. Ook de tuin is veel belangrijker geworden, omdat mensen vaak buiten willen zijn, ook tijdens de zwaarste lockdowns. Dit geeft hen innerlijke rust en ontspanning.
Onze klanten vragen nu ook veel meer naar een kantoorruimte, naar een ruime woonkamer en naar een grotere tuin. Ook de ligging in het totaalplaatje is belangrijk. Veel mensen vinden drukte maar niets en verkiezen een woning in een rustigere gemeente met veel groen. Ze willen wonen in een wijk waar het fijn vertoeven is en waar de buren vriendelijk zijn.
Ook renovaties hebben een enorme boost gekregen. Doordat mensen niet meer op vakantie kunnen omwille van de talloze maatregelen, hebben ze een mooi budget om hun huis of appartement op te frissen of om het nog fijner vertoeven te maken. Populaire renovaties zijn onder andere (uiteraard) het inrichten van een kantoorruimte, zorgen voor meer licht en ruimte in hun woning en de standaard renovatietaken van de keuken of badkamer. Wist je dat één op vijf Belgen een renovatie overweegt in de komende 12 maanden?
Als we de situatie in zijn geheel bekijken, merken we dat het effect op de vastgoedsector beter is dan iedereen dacht. De vraag naar vastgoed is nog steeds sterk, en buiten een paar kleine negatieve puntjes en veranderingen in de wensen van de klant, zijn er tot op dit moment nog geen echt zware veranderingen gekomen in de vastgoedsector op de woningmarkt.
Toch is het erg moeilijk om in de toekomst te kijken. We weten niet hoelang het virus nog zal rondgaan in onze samenleving en of de overheid nog steunmaatregelen kan blijven uitreiken. Toch blijven we optimistisch en kijken we met hoop naar de toekomst.
Natuurlijk is niet alles rozengeur en maneschijn. Voor bedrijven is de coronacrisis van een heel andere orde. Vooral bedrijven waar mensen bij elkaar komen, zoals winkels, contactberoepen en kantoorruimtes. Omdat heel wat mensen nu binnen moeten blijven en omdat de schrik er is om het virus op te lopen, komen er veel minder mensen fysiek naar een winkel.
Ook contactberoepen zoals kappers en schoonheidsspecialisten voelen de coronacrisis erg hard, waardoor er al ettelijke zaken zijn moeten sluiten. Gelukkig valt het in België nog mee, omdat onze overheid enorm veel budget vrijmaakt voor steunmaatregelen. In andere (ook Europese) landen hebben ze dit geluk niet en zijn er al veel meer bedrijven failliet gegaan.
Omdat telewerken stilaan de norm begint te worden, zijn er ook veel bedrijven die hun kantoorruimtes kleiner maken of weghalen. Sommige vooruitstrevende bedrijven hebben zelfs al in hun arbeidsvoorwaarden staan dat het kantoor een ontmoetings- en vergaderplek is, en dat het niet verplicht is om er te komen werken.
Supermarkten hebben nog altijd ongeveer hun vast aantal klanten, omdat voedingswaren essentiële middelen zijn. Er is een lichte stijging van het aantal online bestellingen bij supermarkten merkbaar.
Natuurlijk is het in de e-commerce een heel andere zaak. Online spullen kopen, is populairder dan ooit, en het aantal bestellingen bij spelers zoals bol.com of Coolblue is gigantisch. Zo zal de vastgoedmarkt voor bedrijven er binnen een paar jaar totaal anders gaan uitzien.
Heb jij een geniaal businessplan? Dan kan het misschien eens interessant zijn om met één van onze professionele makelaars te praten over een leuk bedrijfsgebouw! We hebben regelmatig interessante panden in de aanbieding en praten graag met jou over de mogelijkheden.
Of ben je toch op zoek naar een huis of appartement? We hebben een heel mooi en divers aanbod aan woningen. Bij Copandi zijn we al heel lang een echte pionier geweest in digitale marketing. Waar veel andere makelaars nog bakken geld investeren in kantoren op A-locaties en dure (en nu helaas bijna in onbruik geraakte) fysieke reclameborden.
Door in te zetten op digitale middelen, zoals een virtuele rondleiding, het beheer van de administratie dat door AI wordt gedaan en marketingcampagnes op sociale media, is ons vastgoedbedrijf 100% future proof. Een groot deel van onze service bevindt zich op het net.
Toch willen we het persoonlijk contact en de relatie met onze klanten niet onderschatten. We vinden dat onze klanten zich steeds op hun gemak moeten voelen en een weloverwogen beslissing maken over zo’n belangrijke aankoop is enorm belangrijk. We ondersteunen hen tijdens hun volledig traject en staan hen bij met professionele hulp waar nodig.
Naargelang de behoefte van de klant, hebben we 2 formules. We hebben de “comfort”-formule, waarbij de bezoeken worden begeleid, er een virtuele rondleiding wordt gemaakt zoals hierboven beschreven, en waarbij er een plattegrond van de woning wordt gemaakt. Dit is onze basisservice. Voor klanten die toch net dat tikkeltje meer willen, hebben we de “premium”-formule, waarbij we de kopers actief gaan benaderen met targeting en retargeting en een vooruitstrevende marketingmix via het web.
Je kunt van één ding zeker zijn, bij Copandi zit je goed voor de toekomst. We zorgen ervoor dat alles veilig verloopt volgens de coronamaatregelen en dat iedereen gezond blijft. Als we allemaal samenwerken, kunnen we van deze vervelende tijden af geraken.
Stay healthy!
Copandi, het vastgoedkantoor van de toekomst.