
Je huis of appartement verkopen: alles wat je erover moet weten
Onderwerpen die in deze blog behandeld worden:
- Hoe kan ik mijn woning verkopen?
- Wat zijn de kosten om een woning te verkopen?
- Notaris
- Wie moet ik contacteren om een woning te verkopen?
- Waar kan ik kosten besparen?
- Welke documenten heb ik nodig?
Als je je nog nooit verdiept hebt in de vastgoedsector, begrijpen we bij Copandi maar al te goed dat een huis of appartement verkopen heel wat inhoudt. Met deze blog willen we hier graag verandering in brengen. Je komt hieronder alles te weten over hoe je dit het beste kunt doen. We wensen je bij Copandi alvast veel leesplezier! Heb je toch nog vragen na het lezen van deze blog? Spring dan zeker eens binnen in één van onze kantoren, of stuur ons gewoon een berichtje. Ons professionele team van vastgoedmakelaars staat altijd paraat om je zo goed mogelijk verder te helpen!
Allereerst beginnen we even met uit te leggen hoe je je woning kunt verkopen. Over het algemeen zijn er twee verschillende manieren: via een makelaar of zelf. Maar wat is nu de beste manier? Het is over het algemeen bewezen dat mensen het meest tevreden zijn met een makelaar. Ja, wij zijn een makelaarskantoor en we willen misschien onze dienst aan jou proberen te verkopen, maar uit ervaring hebben we geleerd dat mensen helemaal niet thuis zijn in de vastgoedwereld. Je moet veel geluk hebben en je moet er al best veel van kennen om je huis succesvol zelf te kunnen verkopen. Daarom hebben we een vastgoedkantoor op maat voor jou opgericht. We willen je een optimale service en transparantie bieden, terwijl we toch onze prijzen relatief laag kunnen houden. Eigenlijk hebben we een nieuwe vastgoedrevolutie naar België gebracht.
Maar waarom proberen er dan toch nog mensen hun woning zelf te verkopen? Eigenlijk is dat heel simpel. Dat komt omdat het de goedkoopste manier is. Als je je huis of appartement zelf verkoopt, betaal je gemiddeld €400 tot € 800, wat dus in termen van vastgoed heel erg weinig is. Vaak beginnen ze met goede moed, maar meestal komen ze er al snel achter dat hun huis in de kijker zetten toch niet zo gemakkelijk is als het lijkt en dat de administratieve rompslomp hen toch aan het inhalen is. Dat wil natuurlijk niemand. En daarom kun je best onmiddellijk naar een vastgoedkantoor stappen. Vastgoedmakelaars hebben namelijk een uitgebreide opleiding gevolgd vooraleer ze aan de slag konden als vastgoedmakelaar. Dat is de reden waarom het verkoopproces bij een échte vastgoedmakelaar veel vlotter gaat dan wanneer je dit alleen zou doen en hiervoor naar een notaris stapt.
Wat doet een notaris überhaupt eigenlijk? Goede vraag. Notarissen worden op veel vakgebieden ingeschakeld, maar specifiek voor vastgoed regelen ze vooral het officiële papierwerk. Een notaris wordt altijd wettelijk verplicht betrokken bij de verkoop van je huis of appartement. Hij zorgt voor de officiële documenten, zoals de verkoopakte.
Het is mogelijk om alleen maar beroep te doen op een notaris, dus niet op een immomakelaar. Dus of je nu zelf je woning verkoopt, of je laat dit doen door een makelaar, een notaris zal altijd tussenbeide moeten komen. Een notaris stelt het huis alleen maar te koop en regelt het papierwerk, dus je moet nog steeds zelf zorgen voor de nodige reclame, de foto’s van je woning en de rondleidingen met potentiële kopers in je huis of appartement. Alleen maar een notaris raadplegen is over het algemeen wel goedkoper dan een vastgoedmakelaar, maar je krijgt er maar bitter weinig voor terug. Dat komt mede omdat hij werkt met een commissie. Hoe duurder je huis dus is, hoe meer je moet afstaan aan de notaris. Wij bij Copandi vinden dat niet eerlijk, want een notaris moet praktisch altijd hetzelfde werk doen, ook al verkoop je een klein appartementje of een luxueuze villa. Of je dit nu wilt of niet, een notaris is altijd verplicht, dus dat zul je sowieso moeten meetellen in je verkoopkosten.
Een makelaar is, zoals we hierboven ook al vermeld hebben, aan de duurdere kant. Dit komt omdat hij bijna al het werk uit handen van de verkoper neemt. Bij een makelaar ga je dus meestal all-in: marketing, het papierwerk, een notaris raadplegen, rondleidingen, een fotoreportage van je huis of appartement … Toch hoeft dit niet zo veel te kosten dan je zou denken. De meeste makelaars maken slim gebruik van de algemene gedachte dat een makelaar duur moet zijn. Zo rekenen makelaars meestal een commissie van 3% aan. Dit is eigenlijk een percentage op de verkoopprijs wat je sowieso moet afstaan aan de makelaar, of je je woning nu verkocht krijgt of niet. Dat wil dus zeggen dat hoe duurder je je huis of appartement verkoopt, hoe meer je moet afstaan aan je makelaar. Wij vinden niet dat dit klopt, want een makelaar moet praktisch altijd hetzelfde werk doen, net zoals een notaris.
Hier hebben wij iets op gevonden: bij Copandi maken we gebruik van een fixed fee, een vaste prijs. Als je je huis of appartement toch niet verkocht krijgt, is er niks aan de hand, want dan hoef je ons gewoon niet te betalen. Zo blijven wij scherp en krijg jij een eerlijke service. Dat is waar we voor staan: Copandi staat voor transparantie.
Omdat je bij Copandi al vanaf €2.500 inclusief btw je huis of appartement kunt verkopen, bespaar je enorm veel kosten in vergelijking met een traditionele makelaar en ben je er ook relatief zeker van dat je je woning snel en gemakkelijk verkocht kunt krijgen. Is dat niet geweldig?
Wil je het toch alleen proberen? Dan hebben wij de volgende tips om zoveel mogelijk te besparen. Als eerste is het belangrijk om alle gebreken in je huis duidelijk te maken aan de potentiële kopers! Dat is erg belangrijk, want als je dat niet doet, kan het zijn dat je later op onverwachte kosten stoot. Zorg er dus zeker voor dat je dit meldt, of zorg er voor dat je huis goed onderhouden is. Let ook op welke notaris je kiest, want hier kan ook verschil in zitten. Het is sowieso wettelijk verplicht om een notaris te contacteren, maar je kiest nog altijd zelf welke en hoeveel je hieraan wilt uitgeven. Nog een andere belangrijke tip is om je woning op een ‘zoekertjessite’ voor vastgoed te zetten zoals Immoscoop. Adverteren is helemaal niet duur en je vergroot de kans op verkoop aanzienlijk. Want time is money.
Wil je toch graag de verkoop zelf in handen houden, maar vind je het moeilijk om door die administratieve berg te ploeteren? Daar hebben wij de ideale oplossing voor! Bij Copandi beschikken we over een do-it-yourself formule. Hierbij ontvang je van ons administratieve en juridische ondersteuning en een professionele marketing, maar je doet nog steeds zelf alle rondleidingen en je hebt zelf de touwtjes in handen. Ideaal, toch?
Een andere belangrijke vraag die onze klanten vaak stellen, is welke documenten je nodig hebt om je je huis of appartement te kunnen verkopen. De belangrijkste zijn de eigendomstitel, het bodemattest, het stedenbouwkundig uittreksel, het postinterventiedossier (PID), een keuringsverslag van de elektrische installatie, het uittreksel van het kadaster en kadastraal plan en het energieprestatiecertificaat (EPC). Een eigendomstitel spreekt uiteraard voor zich: een attest dat aantoont dat jij wel degelijk de eigenaar bent van je huis of appartement.
Het bodemattest is nodig als je grond op de Vlaamse lijst van risicogebieden staat. Dit wil concreet zeggen dat er vervuiling in de grond kan zitten. Dit attest moet aantonen dat dit niet het geval is.
Het stedenbouwkundig uittreksel toont aan dat je met alle vergunningen in orde bent: stedenbouwkundig, verkaveling, of je belast bent met een bouwovertreding en of er op jouw woning/bouwgrond een voorkooprecht rust. Het postinterventiedossier bevat verschillende documenten die nodig kunnen zijn als jouw koper werken wilt gaan uitvoeren aan het gebouw. Het dossier bevat ook alle technische gegevens met betrekking tot jouw huis of appartement. Het moet ook worden aangepast als er verbouwingen aan het pand hebben plaatsgevonden. Het keuringsverslag van de elektrische installatie is het bewijs dat alle elektrische apparaten die zich in jouw woning bevinden, veilig zijn. In het uittreksel van het kadaster staan alle gegevens over de eigenaar en de aard van het pand (huis, appartement, kantoor …). Ook het perceelnummer en -oppervlakte, het bouwjaar en het kadastraal inkomen vind je hier terug. In het kadastraal plan krijg je een zicht over de grenzen van het perceel en de verschillende constructies. Als laatste is er dan nog het energieprestatiecertificaat. Dat spreekt voor zich: hoe je huis of appartement presteert op gebied van energiezuinigheid: enkel of dubbel glas, de mate van isolatie, het soort van verwarming … Natuurlijk zijn er nog documenten die je moet inleveren, maar dit zijn zo ongeveer de belangrijkste.
Is dit toch een beetje ingewikkeld voor jou? Dat begrijpen wij helemaal. Wij bij Copandi helpen je door deze administratieve rompslomp. Service is voor ons topprioriteit. Neem even een kijkje op onze site of contacteer ons gewoon. Ons professionele team van vastgoedmakelaars wil je maar al te graag verder helpen, en dat tegen een eerlijke en transparante prijs. Je kunt ook gewoon even bij ons binnenspringen als je vragen hebt. Wij zijn Copandi. Wij zijn het vastgoedkantoor van de toekomst.