Digitalisering bij vastgoedkantoren: wat je zeker moet weten

Enkele onderwerpen die in deze blog behandeld worden:

  • Tweede generatie vastgoedkantoren
  • Digitalisering en automatisatie
  • Voordelen voor de kopers
  • Voordelen voor de verkopers
  • Zijn kantoren op A-locaties een meerwaarde?
  • PropTech

Zoals bijna bij elk aspect in onze huidige maatschappij, krijgt de vastgoedsector ook een enorme technologische make-over. Maar wat zijn nu juist de veranderingen die onze sector heeft doorgemaakt? In deze blog krijg je het antwoord hierover. Moest je toch nog vragen hebben, aarzel dan niet om ons te contacteren.

Enkele jaren geleden is er in het buitenland een nieuwe generatie aan immomakelaars ontstaan: de “second generation”-vastgoedkantoren. Dit soort makelaars vind je al in het Verenigd Koninkrijk, Amerika en Nederland. En sinds kort vind je er ook één in België: Copandi. Dit soort kantoren wijkt totaal af van de standaard. Ze maken gebruik van alle mogelijke nieuwe technologieën en proberen het voor de klant zo interessant mogelijk te maken. Maar hoe gaat dit nu praktisch in zijn werk?

Door repetitieve zaken zoals administratief en juridisch werk te automatiseren en te digitaliseren, kan je heel wat besparen op gebied van personeelskosten. Het personeel dat toch nog werkt bij dergelijke immomakelaars is zeer kwalitatief. De focus verschuift dus van saai en eentonig werk naar een warme en goede service voor de klanten. En dat is toch wat iedereen graag wil?

Een andere zeer kenmerkende eigenschap van een “second generation”-makelaar is transparantie. Ze werken niet met commissies, maar met een fixed fee. Zo hebben klanten altijd een duidelijk beeld van wat ze gaan betalen als hun huis/appartement verkocht is. En als de woning toch niet wordt verkocht, krijgt de klant het bedrag gewoon terug. Bovendien zijn er meestal verschillende formules beschikbaar. Zo kunnen klanten altijd kiezen voor een service die perfect bij hen past. Wil de klant graag toch nog een aantal zaken zelf doen? Of vertrouwt hij meer op de professionaliteit van een makelaar? Als vastgoedkantoor van de tweede generatie vinden we dat dit niet transparanter kan.

Maar waarom hanteert niet elke vastgoedmakelaar dan dit systeem? Omdat immomakelaars zich steeds vasthechten aan tradities. Een commissie is nu eenmaal vastgeroest in de immocultuur. Veel vastgoedkantoren aarzelen ook over het gebruik van nieuwe technologie, terwijl deze toch 100% waterdicht is. Omdat traditionele immokantoren hun geld vaak in onnodige kosten steken, zoals te veel personeel, dure infrastructuur en een marketing die alleen henzelf ten goede komt, zijn ze genoodzaakt toch het systeem van een commissie te hanteren. Veel klanten geloven dat dit systeem van commissies nog steeds het beste is. Deze gedachte is niet per se gegrond, maar zit nu eenmaal in onze cultuur. “Wil jij je vastgoed verkopen? Wel, dan betaal je daar nu eenmaal veel geld voor.” Traditionele vastgoedmakelaars willen maar al te graag aan deze gedachte vasthouden.

Wij bij Copandi denken hier anders over. We omarmen hedendaagse technologieën en elimineren alle onnodige kosten. Bij ons geldt het motto “Less is more”. Dure en indrukwekkende vastgoedkantoren op A-locaties? Wat heb je daar aan? Een klant komt niet naar een immokantoor om te genieten van het uitzicht, maar om zijn vastgoed te verkopen. En dat begrijpen wij. Reken het even uit op onze site hoeveel je kunt besparen als je niet in het midden van een drukke straat of bekend stadsplein je vastgoed wil verkopen.

Belangrijker is dat je warm wordt onthaald en dat je professioneel advies krijgt. De omgeving waarin dit gebeurt, is voor ons minder belangrijk. Wij proberen gewoon dicht bij de klant te staan en een goede online omgeving te creëren om jouw ervaring bij Copandi zo goed mogelijk in te vullen. Reguliere vastgoedmakelaars gaan vooral zichzelf in de spotlight zetten. Vaak doen ze dit met dure marketingcampagnes, grote reclamepanelen en mooie, grote kantoren. Deze kosten worden alleen maar doorgerekend naar de klanten, terwijl ze hier zelf eigenlijk weinig tot geen baat bij hebben. Goede service verkoopt zichzelf, vinden we. Daarom denken we alleen maar aan onze klanten, de reputatie en bekendheid komt sneller dan je denkt.

We hebben niet veel werknemers in dienst, maar wij staan wel 100% achter onze mensen. We weten dat ze u de perfecte service kunnen bieden. Onze makelaars kennen hun regio door en door, want ze wonen en leven hier immers. Dit is erg belangrijk, alleen zo kunnen ze u met raad en daad bijstaan. Bovendien hebben ze in hun regio een uitgebreid en stabiel klantennetwerk van potentiële kopers opgebouwd.

Waar we vooral op inzetten, zijn gerichte advertenties om jouw woning op de juiste media te promoten. Als je weet dat 96% van onze eigendommen in portefeuille binnen de 6 maanden wordt verkocht, begrijp je ook wel dat onze methodes zeer efficiënt zijn. Wij als immomakelaar hoeven niet veel extra reclame meer te maken, want via dit soort advertenties komt de reclame vanzelf.

En we verkopen snel, want we hebben er in 2019 maar gemiddeld 28 dagen over gedaan om een huis/appartement te verkopen. En doordat alle repetitieve taken gewoon door ons systeem worden gedaan, loopt alles heel smooth! Wil je weten hoe dit allemaal juist in elkaar zit? Neem dan gewoon contact met ons op.

Contacteer Copandi hier.

Bovendien kan jij het heft in eigen handen nemen. Onze Do It Yourself-formule zorgt ervoor dat je veel bespaart doordat jij de leukere taken kunt doen!

Maar niet alleen de verkoper heeft baat bij ons systeem. Ook de koper haalt verschillende voordelen uit deze vastgoedrevolutie. Door de gerichte advertenties vindt hij sneller de woning van zijn dromen. Grote reclameborden waarop een lange lijst van woningen staat: wie kijkt daar vandaag de dag nog naar? Mensen kijken vooral op social media en het internet, dus het spreekt voor zich dat we daar het meeste op moeten inzetten.

Omdat je als verkoper meestal een bedrag in je hoofd hebt voordat de verkoop begint, probeer je je hier aan te houden. Bij een reguliere makelaar ga je al snel veel meer voor een huis vragen om de commissie te compenseren. 3%, dat is toch wel veel geld, niet? Tel het gerust even uit voor een woning van € 300.000: dan kom je al op € 9.000, exclusief btw. Daar kan je al heel wat leuke dingen mee doen, toch? Bij Copandi zijn dit soort compensaties veel lager, omdat je onze tarieven van tevoren al kent, en omdat ze gewoon veel goedkoper zijn dan bij een regulier immokantoor.

Dit wil dus zeggen dat de algemene prijzen voor een woning meestal lager liggen dan bij een reguliere immomakelaar. Alweer een reden om te overwegen om een gratis schatting bij ons te doen. 82% van de eigendommen wordt verkocht aan een waarde die minimaal gelijk is aan de geschatte waarde door onze makelaars. De kans is dus heel groot dat je voor je woning het bedrag krijgt dat je in je hoofd had!

Bekijk hier onze prijzen.

We hebben het in deze blog even gehad over de technologie die we gebruiken bij ons werk als vastgoedmakelaar. Deze technologie heet PropTech. Dit zijn hoogtechnologische toepassingen die het ontwerpen, bouwen, gebruiken, waarderen, (ver)huren, (ver)kopen en beheren van gebouwen optimaliseren of vernieuwen. De term is een samensmelting van “property” en “technology”. Dit wilt dus zeggen dat PropTech veel meer doet dan alleen maar woningen verkopen of verhuren. De technologie wordt ook gebruikt voor slimme steden en gebouwen, collaborative economy, de bouw en financiën.

PropTech wordt in de vastgoedsector vooral gebruikt voor virtuele rondleidingen op het vastgoed. Dit wordt meestal gedaan door Augmented Reality en Virtual Reality. Andere technologieën die handig kunnen zijn voor de immosector: Blockchain, Big Data, chatbots, drones, internet of things en AI.

We kunnen gemakkelijk de prijs van een huis/appartement inschatten door Big Data te gebruiken. Artificiële intelligentie kan via een algoritme nagenoeg perfect een prijs schatten. Omdat alle documenten digitaal ingegeven worden, besparen we veel tijd met alles terug te vinden. Alles is zeer overzichtelijk. Deze markt is echt aan het boomen, en tegenwoordig komen er meer en meer startups die dit soort technologie op de markt brengen. Wij bij Copandi spelen hier graag op in.

PropTech wordt ook vaak gebruikt om gebouwen slim te maken. Gebouwen zonder hedendaagse technologie zijn eigenlijk grote energieslurpers. Bovendien is het bewezen dat je je veel beter voelt in een klimaat dat gecontroleerd is, waardoor de productiviteit op het werk sterk kan stijgen. Hoe gebeurt dit? Slimme sensoren meten de luchtkwaliteit, luchtvochtigheid en andere waarden. De technologie past alles perfect aan de omgeving aan. Zo voel jij je steeds op je gemak. Zie het een beetje als een geüpgradede airco. En daar houdt het natuurlijk niet op. Je gebouw kan met PropTech tegen diefstal beschermd worden of je kan de verlichting bij je thuis afstellen naargelang het moment van de dag. Eigenlijk zijn de mogelijkheden eindeloos.

Samengevat: wij willen heel graag deel uitmaken van deze technologische revolutie. Op die manier kunnen we onze klanten een zo goed mogelijke service bieden voor zo weinig mogelijk geld. Wij zijn het vastgoedkantoor van de toekomst. Neem contact met ons op als je graag meer informatie wilt. Dat kan niet alleen maar via onze site, maar ook via Instagram, Facebook en LinkedIn.

Wens je een schatting van je eigendom, klik hier.

Kies je voor Copandi? Dan kies je voor:

  • Een vooruitstrevende marketing en professionele online presentatie
  • Maximaal online bereik
  • Kwalitatief en betaalbaar advies
  • Lokale en BIV-erkende makelaars
  • Duidelijke, transparante communicatie
  • Geen procentuele commissies maar een vast en eerlijk tarief

Hou me op de hoogte van nieuwe panden.